Fifty! minutes of fame - Reisverslag uit Bombay, India van Astrid Kamp - WaarBenJij.nu Fifty! minutes of fame - Reisverslag uit Bombay, India van Astrid Kamp - WaarBenJij.nu

Fifty! minutes of fame

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

08 December 2008 | India, Bombay

Flits, flits. Picture! Please! Miss can I take a picture with you? Zo ging ik mijn zaterdagmiddag in.. Maar laat ik bij het begin beginnen..

Woensdag onze eerste hele werkdag bij CEHAT gehad. Wel wat later omdat we ons verslapen hadden door telefoon waar wekker op ging op NLtijd te hebben. ;)

Donderdag gepraat met Shanna die de projecten tegen huiselijk en sexueel geweld leidt. Deze hebben vooral een feministische inslag (wat ze niet verder vertellen omdat dit een "dirty F word" in India is)
Er is wel vooruit hierin in India. Er is een wet gekomen die geweld tegen vruowen strafbaar stelt. Ook verkrachting in het huwelijk is strafbaar. Helaas valt dit niet onder de verkrachtingswet maar onder bovenstaande wet en is de straf dus minder..

Vrijdag s avonds met de taxi naar een restaurantje uit de Lonely Planet gereden. Ow ja om de vragen even te beantwoorden. Nog geen hond gegeten. Ook nog niet op het menu gezien. Verder eten we wel gewoon kip wanneer we het restaurant er goed uit vinden zien.

Maar goed in ons restaurant blijken de prijzen ineens niet meer zoals bij ons op de campus. Met nog wat roepies op zak willen we daarna ook ngo wat gaan drinken. We gaan naar binnen bij een HEEL luxe restaurant/bar (States) waar blijkt dat we net genoeg hebben voor 1 drankje en nog de taxirit terug. Als je je opgelaten wil voelen moet je vooral een uur doen met 1 drankje terwijl al het personeel om je heen je aan zit te staren. ;)

Ow ja ik zou het bijna vergeten. Bij betalen van de kamer gehoor dat we er 15 december al uitmoeten (IPV 6 jan). vandaag naar Padma gegaan die zei, wisten jullie dat niet. ehm NEE! :P Ze gaan nu proberen of we toch nog langer kunnen blijven en anders ergens anders heen kunnen. Spannend!

Zaterdag voor het eerst met de trein in Mumbai. 2e klas 7 roepie (60rp=1euro) 1e 80. Natuurlijk 2e klas proberen. Daar komt de trein! Komt ie, komt ie.. Waar is plek!!!?? Alle mannen hangen eruit en iedereen springt in en uit terwijl ie nog rijdt. Bij stoppen kijken wij panisch waar we erin moeten. En dan?? Rijdt ie alweer! Met een verbijsterende blik staan wij als enige nog op het perron! Volgende dan maar! Terwijl ie alweer gaat rijden toch nog maar snel naar binnen springen in de vrouwencoupe, welke een stuk rustiger is. Ik klaag nooit meer over NL treinen!
Ook bij uitstappen komen er al mensen naar binnen als hij nog niet eens stilstaat. je moet dus gewoon maar eruit springen anders mis je je station!

Vanuit station lopen we naar de zee (prachtig uitzicht) waar zich een groepje van 7 jongens om ons heen verzameld die met ons op de foto willen. Lachen natuurlijk, dus ja hoor prima!

Dan naar gateway of India (soort Arc de triompf van India) Er tegenover is het Taj hotel. Met deels dichtgespijkerde ramen Een deel van het klein is afgezet. Toch wel indrukwekkend.
Dan begint het. (zie boven) De eerste persoon komt op ons af of hij met ons op de foto mag. Dan ineens uit het niets komen er OVERAL mobieltjes vandaan en komt persono na persoon bij ons staan om op de foto te komen. Marijn en ik worden helemaal tegen een touw aangeduwd door de grote groep mensen die zich om ons heen verzameld. IEDEREEN wil foto's van ons en uiteindelijk moeten we echt gewoon weglopen maar de mensen blijven komen. Het wordt zelfs zo gek dat een professionele fotograaf foto's van ons neemt met andere mensen en die mensen deze gewoon kopen en trots komen laten zien! Heel erg grappig maar ook heel surrealistisch! Ik voel me helemaal een celeb wanneer ik uiteindelijk ook foto's moet afwijzen! Iedereen is wel heel netjes en niemand doet vervelend dus het is een heel leuke ervaring!
Dit blijft ook zo op het boottochtje wat we maken en mensen maken snel een foto wanneer we even kijken. Er zijn hier ook eigenlijk haast geen blanken. Wel indiase touristen, maar hebben denk ik 10 blanken tot nu toe gezien. Later ook nog naar Leopolds Cafe geweest (waar ook is geschoten). Dit zat wel weer helemaal vol, maar je zag de kogelgaten nog in het glas. Daar word je wel even stil van.

Zondag een tour door Bombay gedaan. 8.00-18.00! Weer naar Gateway, visaquarium, tempel (eerst verkeerde... Onze groep leek nogal op de 20 miljoen andere emnsen in deze stad ;))
Bios. Bolleywood?? nee! een vage film met 3D bril en een sciencecentre. Wel oke, maar niet echt Indiase trekpleisters.

Geleerd in India:
- Geen mannen die komen kijken of de kamer goed is schoongemaakt ook geld hiervoor geven. Zij zijn niet degene die echt hebben schoongemaakt en aan het einde van de week staan ze al met z'n vijfen voor de deur omdat die gekke N meiden geld geven als je komt controleren of ze nog iets nodig hebben!!
- Nieuws gaat snel binnen CEHAT. Wanneer wij tegen Padma zeggen dat wji boven aan het lunchen zijn, zegt zij dat zij dit al weet en dat we een discussie hadden :P welke wel meeviel overigens)
- Diaree met een kapotte stortbak is erg genant, maar ook wel heel grappig (laat ik maar geen namen noemen)
- De armoede in india doet me erg veel. moeders met baby's op hun arm, alweer met een dikke buik van de tweede, die langs de auto's lopen om te bedelen voor geld voor een flesje.. kinderen, zo jong als 3/4 jaar die je bljiven aankloppen en om geld vragen. Daar breekt mijn hart wel van. Maar ik weet dat het beter is om niets te geven. Wanneer het loont zullen deze ouders hun kinderen nooit naar school laten gaan. Maar toch....
- Sinterklaasgedichten zijn nog veel leuker om te lezen in 30 graden zon! Bedankt lieverds.
- Dat hoofdwiebelen is inderdaad erg apart sander. Wanneer ze een foto hebben gemaakt en je vraagt of hij leuk is lijkt het altijd mwamwa omdat ze zo ja schudden.
- Foto's op de site zetten lukt hier niet echt, dus helaas moet dat nog wachten.
- Al die lieve berichten zijn heel leuk om te lezen. Bedankt allemaal!

• 08 December 2008 - 08:22

Ton (alias Papa):

Hi schat! Wat een leuk verhaal weer! Wij hebben bij nader inzien ook nog aardig wat foto's van jou. Ik heb ze nu dus op Marktplaats aangeboden voor flink geld maar nog steeds geen reacties.... Snap er niks van! Je trein ervaring is fantastisch beschreven, gelukkig geen blaadjes op de rails daar. Dikke kus XX

• 08 December 2008 - 08:42

Roos:

Wat een verhalen weer. Geweldig dat jullie zo'n tour hebben gedaan. Wel vervelend dat jullie kamer niet goed is geregeld. Er zal wel iets anders worden geregeld maar dit hadden ze wel even mogen melden.

Werk ze deze week!

• 08 December 2008 - 09:39

Eric:

Hey schat, de eerste week zit er al op! Vliegt bij jou ook de tijd?
    Tom en ik doen het nog maar even met je archief foto's, maar ben wel benieuwd naar hoe het er daar uit ziet! Kus!

• 08 December 2008 - 11:06

Angela:

hé meis,
    wat gaat de tijd toch snel, jullie zitten er nu alweer een week! Wat een indrukken allemaal zeg! Zo grappig dat iedereen met jullie op de foto wilde. Balen zeg van jullie kamer, maar dat komt hopelijk ook wel weer goed :) Ben wel erg benieuwd naar foto's hoor, dus mocht je die er nog op kunnen zetten ;) Wat zijn je werkzaamheden trouwens? Ben ik ook wel benieuwd naar. Veel succes met alles meis! Dikke kus xxx Ans

• 08 December 2008 - 13:47

Inge:

Hey As, wat leuk om je verhalen zo te lezen! Ik hoop dat het goedkomt met die kamer. Echt heel veel succes en plezier nog!

• 08 December 2008 - 16:06

Marijke:

Hai hai!
    Wat leuk om te lezen hoe het daar allemaal gaat! Gek eigenlijk, dat je nu gewoon bij dat hotel kan lopen terwijl het een week geleden nog allemaal drama was!
    Ik blijf trouw lezen! Succes met je kamer enzo! En de rest ook natuurlijk!
    Dikke kus!

• 08 December 2008 - 17:54

Daphne:

Hey zussie!
    Ik zal Prive en Story alvast inlichten. In India moeten ze zijn:-)
    Ben wel benieuwd hoe het werken straks bevalt. Hou ons op de hoogte!
    X van je zus

• 09 December 2008 - 20:22

Tineke Bunnik:

Ha Astrid,
    Leve de NS! Ik zal morgenvroeg, als ik in ons georganiseerde openbaar vervoer stap, nog even aan je verhaal denken. Prachtig beschreven heb je dat. Wat een intense ervaringen daar, er gebeurt vast heel veel in een dag. Ben erg benieuwd naar het vervolg van jullie werkverhalen. Tot de volgende keer!

• 09 December 2008 - 20:47

Wim Kamp:

Hallo Astrid,
    Met veel interesse je belevenissen gelezen.
    Erg indrukwekkend!

groetjes, ook van Karina

• 12 December 2008 - 08:57

Eric:

Die video is echt geniaal! :)

• 12 December 2008 - 13:39

Oom Tijn/tante Nel:

We volgen al je belevenissen. Geweldig hoe je het beschrijft. Ook de foto's en video
    gezien. Geeft een prachtige indruk. Veel liefs van ons.!!!

• 12 December 2008 - 13:50

Ton En Agnes:

Wat een geweldig filmpje!
    Bollywood, here we come!!!
    Gelukkig blijven jullie er wel "gewoon" onder.
    De foto's laten ook wel goed zien hoe het er daar aan toe gaat. Blij dat jullie in ieder geval tot eind december op de campus kunnen blijven. We bellen weer!!! XXXX :-)

• 12 December 2008 - 18:37

Laurie:

Geweldig filmwerk As!
    Jullie lijken wel royalties :D!

• 14 December 2008 - 19:26

Oma:

Lieve Astrid! Ben bij papa en mama (lekker gegeten!!)Ik heb je site gelezen en ben weer helemaal op de hoogte.Kijk je wel uit met dat treinsurfen!! Met mij gaat alles goed en ik stuur je van de week wel weer een SMSje. Het allerbeste en kijk goed uit en liefs, groetjes, dikke kus van Oma ( en Opa )

• 14 December 2008 - 21:00

Aad:

Ha As!Ik las dat het goed gaat met je en dat je al heel wat hebt meegemaakt.Gelukkig kunnen jullie voorlopig nog op dezelfde lokatie blijven!Heftig hoor die kogelgaten op de achtergrond,hebben jullie al iemand gesproken die de aanslagen zelf heeft meegemaakt?
    Succes met het eten als er Fikkie op het menu staat;-)!
    Veel plezier,ik zal de updates volgen!!