Lights, camera, action! - Reisverslag uit Bombay, India van Astrid Kamp - WaarBenJij.nu Lights, camera, action! - Reisverslag uit Bombay, India van Astrid Kamp - WaarBenJij.nu

Lights, camera, action!

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

22 December 2008 | India, Bombay

Ik zal mijzelf even voorstellen. Voor degenen die mij nog niet kennen, ik ben Astrid Kamp en een zeer bekende Bolleywood actrice! :)
Ehm nee zo loopt het verhaal toch niet af. Maar in plaats daarvan heb ik wel gefigureerd en met wat mazzel MOET ik gewoon wel in een shot zitten! Straks de rest van dit verhaal.

De afgelopen week was weer een drukke werkweek bij CEHAT. De interviews met doktoren zijn nog wat uitgesteld, hopelijk kunnen we nog bij een paar aanwezig zijn voordat we weer weggaan.
In plaats daarvan heb ik mij volledig gestort op het schrijven van "Guidelines" voor ziekenhuispersoneel hoe om te gaan met vrouwen die slachtoffer zijn van sexueel misbruik.
Dit moet uiteindelijk een folder worden waarin niet alleen wordt gefocussed op de medische kant hiervan maar ook de mentale ondersteuning van deze vrouwen. Veel vrouwen worden niet geloofd en de doktoren vinden het hun taak om uit te vinden of een vrouw met een waar of vals verhaal komt, in plaats van dit aan de politie over te laten. Hierdoor willen weinig vrouwen naar het ziekenhuis, omdat door de weinig sensitieve manier van het medisch onderzoek doen, ze de aanval bijna weer opnieuw beleven.
Er zijn ook nog een hoop mythen over het onderwerp van verkrachting in omloop zoals: alleen bepaalde vrouwen worden verkracht, er moeten perse fysieke verwondingen bij verkrachting zijn, wanneer vrouwen nee zeggen tegen sex, bedoelen ze eigenlijk ja, een man kan zijn vrouw niet verkrachten. Ik vind het heel belangrijk deze mythen te ontkrachten, die volgens mij zeker niet alleen hier leven.

Zaterdag zijn we met z'n drieeen naar Elephanta Island gegaan. Helaas was het erg bewolkt (het lijkt alsof de winter er hier nou toch ook aankomt) Eerst doet de taxichauffeur moeilijk over een biljet van 10RP met een scheurtje erin en vervolgens breek ik (Astrid de Hulk) het handvat van de deur af!! Daar stond ik toch wel even van te kijken. Snel het handvat onder het mom van sorry aan hem gegeven en uitgestapt. De man pakte de handgreep zonder veel emotie aan en reed gewoon weg! Gelukkig niet geen verzekeringswerk ;)
Weer op Gateway aangekomen, waarvandaan de boot vertrekt en de kaartjes gekocht. Gewoon kaartje was 100Rp en een deluxe kaartje 120RP. Dit was dan incl. gids en grotere boot. Gewapend voor de zeeziekigen onder ons willen wij de grote boot opzoeken. Nou mooi niet dus hoor! Niet alleen moeten we gewoon in een kleine boot en 10RP betalen als je op het dek boven wilt, maar ook wordt ons doodleuk gevraagd of we een gidsboekje willen kopen omdat de gidsen op het island heel duur zijn. Wanneer we uitleggen dat wij toch wel een DELUXE! ;) kaartje hebben zegt de jongen dat die gidsen maar van 9-12 zijn (het is nu 12 uur) en zelfs onder groot protest krijgen we niet eens een boekje gratis!! Haha zijn we toch weer mooi in een toeristisch grapje getrapt.
De Caves waren mooi en het was fijn om even op een rustig plekje te zijn, ver van alle razende en toeterende auto's.

'S avonds gevraagd of we de volgende dag in een Bolleywood film wilden spelen. Ja natuurlijk! Bolleywood here I come.. ;)

Zondag vroeg op om om 9.30 op "de set" te zijn. Helaas voelde Jody zich helemaal niet lekker en ben ik dus alleen met Marijn gegaan.
Wanneer we aankomen worden we snel naar een rek met kleren geduwd en wordt mij zonder echt op of om te kijken naar je figuur of huidskleur een lila lange jurk in me handen geduwd. Hierna worden we naar de kleedkamer gestuurd, waar we in een klein badkamertje met 10 meiden tegelijk moeten omkleden (Oow de glamour of showbiss ;)) De scene speelt in een club in londen (vandaar de blanken) en wanneer ik naar de andere jurken kijk blijkt dat het nog veel erger kan (denk super strak van net boven je borsten tot net onder je billen in de meest afgrijselijke kleuren) en ben ik heel tevreden met mijn degelijke lange jurk. Alhoewel degelijk.. Wanneer ik hem aanheb blijkt ineens dat er wel een split inzit tot wel heel dicht bij me billen!
Hierna op naar haar en make-up, waarna we niet goed weten of we nou in een film gaan spelen of de straten rond gaan lopen ;) De make-up doos lijkt een beetje op die waar je vroeger mee speelde en ik heb roze oogschaduw, veel rode blusher en knalrode lippen:D
Daarna moet ik naar het haar waar iedereen mooie staarten en vlechten krijgt. Na 5 seconden kritisch naar mijn haar te kijken kamt ze alle gel eruit en zegt ze dat ik klaar ben.(ach wat moet je ook met dat rare korte haar..)

Daarna op naar de set waar we kunnen genieten van een lekker drankje. Of toch niet? Wisky, Champagne en cocktails met nooit smeltende ijsblokjes die verbazend genoeg smaken naar een slap aftreksel van limonade. Ziet er wel echt uit!
Dan beginnen de "dancinggirls" met hun ingestudeerde dansjes (jaja ZIJ hebben een echte rol)
Er wordt ons verteld dat wanneer zij langskomen wij er met de groep achteraan moeten dansen en veel plezier moeten hebben. Een echte diva heeft de hoofdrol, wiens schoenen moeten worden gesprayed om niet uit te glijden en om de 2 minuten een spiegel wil om het haar en de make-up bij te werken (ow ja had ik al verteld dat dit de mannelijke hoofdrolspeler is..!:D)

Nadat deze take erop staat moeten ik en Marijn en nog 4 andere meiden een podium op om daar naast de DJ te gaan staan dansen! Hierbij wordt ons verteld "ECHT" te dansen, wat hier betekent met twee handen boven je hoofd wilde zwaaibewegingen maken. Uiteindelijk moeten we zelfs een echt dansje doen totdat het goed op de film staat. Nou als wij niet in de film zitten!!

Het was een erg leuke dag met hele leuke collega's. Wat resulteert in opmerkingen als: Nou, jij maakte de film echt in deze take! Ik vond jou anders ook erg onmisbaar! De dag duurde eigenlijk van 9.30-21.00 uur maar om 17.30 hadden Marijn en ik het toch wel gezien. Helaas geen 500RP p.p (= 8 euro) maar wel heel veel lol gehad!

Geleerd in India:
-Hier is het gebruikelijk dat de vrouwen uit de familie eerder trouwen dan de mannen, ook als zij jonger zijn. Dit om een aantal redenen. Vrouwen gaan bij hun schoonfamilie wonen wanneer zij trouwen en zo komt er dus ruimte in het gezin voor de vrouw van de broer. Ook roept het vragen op als de man wel is getrouwd, maar zijn zus nog niet. Wat is er mis met haar?
- 4 mensen op de motor past makkelijk (ik weet niet waarom we dat in Nederland niet doen..) Van achter naar voor: Vrouw, kind, Man, Kind. Allen zonder bescherming uiteraard.

  • 22 December 2008 - 10:18

    Eric:

    Hey ster van me! Ik ga maar T-shirts drukken met een foto van je!

    Hopelijk kom je nog terug naar je onbekende vriend en kom je niet thuis met een bollywood-ster ;)

  • 22 December 2008 - 11:09

    Marijke:

    Hey meis!
    Wat een prachtig verhaal! Ik ben nu al benieuwd naar de film, wanneer komt ie uit in Nederland? ;)

    Even serieus:
    ik vind het werk dat je daar doet echt super! Ik weet zeker dat je voor vrouwen daar iets gaat betekenen met die 'guidelines'! Echt fantastisch! Ga zo door!
    Liefs,
    Marijke

  • 22 December 2008 - 14:06

    Angela:

    Hé As, wat schrijf je weer komisch! Ik wil wel n kopie van die film hoor ;) haha echt zo grappig dat jullie gefigureerd hebben.
    Echt super goed dat je je gestort hebt op het schrijven van een guidelines voor het ziekenhuispersoneel en dat je de mythen rond verkrachting uit de wereld wil helpen. Veel succes nog en ben benieuwd naar je volgende avontuur! Dikke kus xXx

  • 22 December 2008 - 19:36

    Inge:

    Hey Astrid,
    Wat een leuk verhaal!

    Dat over die verkrachtingsmythe bestaat idd (zojuist moeten leren voor mijn tentamen sociale psychologie). het is jammer maar waar.

    overigens is India idd niet het enige land die er last van heeft. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar in Indonesie dachten ze dat alle westerse meiden wel zin hadden om seks te hebben met welke indonesier dan ook....ze dachten dat een verkrachting in NL nooit voor kan komen. dus de mannen probeerden het regelmatig en ze zijn daar ook redelijk seksueel gefrustreerd. dus ik ben nu wel benieuwd of je dat daar al gemerkt hebt?

    Maar klinkt als een goed onderwerp om mee bezig te zijn!

    Liefs Inge

  • 23 December 2008 - 11:43

    Inge Meeuwenoord :p:

    Hee As, leuk dat je de tijd neemt om dit allemaal op te schrijven. Wel spannend die film, hoop dat je erop komt!
    Het lijkt me lastig werk zo, het klinkt ongelofelijk dat mensen zo over verkrachting denken maar goed dat je iets kan doen om dat tegen te gaan. Nog heel veel succes meid, Liefs Inge

  • 23 December 2008 - 15:08

    Olga:

    Hoi Astrid,
    Erg leuk al die verhalen, ik lees ze trouw. Vanuit Portugal wensen we je fijne kerstdagen (vieren ze daar eigenlijk wel kerst?)

  • 23 December 2008 - 15:44

    Alice:

    Hoi Astrid
    Zo beleef je nog eens wat. De volgende keer gaat je tante mee, is dat goed? Of hebben ze geen jurken in mijn maat?
    Denken de vrouwelijke artsen net als de mannelijke? En de vrouwen zelf?
    Sterkte met de kerst, kus

  • 23 December 2008 - 20:24

    Pieter:

    Van de ventilator toch in een dansje terecht gekomen. Klasse! Waar kunnen wij de DVD bestellen? Astyrid, jij kan hartsikke leuk schrijven. Misschien moet je daarin doorgaan. Tot snel ziens en prettige kerstdagen aldaar. Groetjes van Okkeline en mij.

  • 23 December 2008 - 21:56

    Papa:

    Hallo wijffie!
    Wat een super leuk geschreven stuk weer! Waar halen ze die dansmariekes vandaan? Zien er niet uit. Ze hebben toch een vreemd beeld van westerlingen, lijkt het. Je bent al weer ruim 3 weken weg, het vliegt om! Net weer terug van klussen bij D&A in S. Nog veel te doen, maar wordt mooi daar. We spreken je nog voor de Kerst. Kusjes van mij XX ;-)

  • 24 December 2008 - 23:09

    Marijke:

    Het is hier nu officieel KERST! (12.10) Bij jou ook toch?! Fijne kerst meissie! Geniet ervan!
    Dikke kus!

  • 29 December 2008 - 01:14

    Marieke Klomp:

    haha! die film wil ik zeker zien! :D Wordt vast een biosknaller!
    en verder,w at een mooie foto{s! engeltjes zijn jullie!
    en verder, wat een mooie indrukwekkende verhalen!!
    lijkt me heel bijzonder om in zo'n mega city te zijn!
    kan het me echt niet voorstellen!
    En dat 4 mensen op de motor makkelijk passen! ja dat fenomeen kennen ze hier ook! Wat nou vol? proppen proppen, past makkelijk! Het zelfde geldt voor de bussen!

    Nou fijne jaarwisseling he!
    en groetjes aan Jody en Marijn!xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Bombay

Astrid

Actief sinds 23 Sept. 2008
Verslag gelezen: 889
Totaal aantal bezoekers 9636

Voorgaande reizen:

01 December 2008 - 23 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: